Czy gravelem da się wygodnie jeździć po szutrze?

Rower typu gravel jest nazywany szutrówką. Sama nazwa wskazuje więc do jeżdżenia, po jakiej nawierzchni najlepiej się nadaje. Rowery tego typu zostały zaprojektowane w USA, gdzie w wielu miejscach drogi nie są pokryte asfaltem. Domy w tych miejscach dzielą duże odległości, a trasy pomiędzy nimi są żwirowe. W ten sposób powstała potrzeba stworzenia roweru przeznaczonego do jeżdżenia w takich warunkach.

Jakie są zalety gravela?

Największą zaletą gravela jest jego uniwersalność. Jazda na nim daje odczucia podobne do poruszania się na rowerze szosowym, ale jego opony są bardziej terenowe, mają szerokość od 35 do 50 mm. To sprawia, że gravel nie ogranicza użytkownika w kwestii doboru dróg tak jak rower szosowy. Dzięki temu można odkrywać nowe ścieżki i drogi. Najlepiej jeździ się nim na drogach szutrowych, polnych i leśnych. Jednak również dobrze jeździ się nim po szosach i po cięższych terenach. Jest więc idealnym wyborem na trasy, które łączą ze sobą różne typy dróg.

Gravele mają dużą ilość mocowań na bidony, otwory do montażu bagażnika i błotników. Dzięki temu jest to doskonały rower na długie, nawet parodniowe wyprawy.

Najważniejsze cechy gravela

Ramy graveli mają obniżony środek suportu, czyli mają nisko środek ciężkości, co sprawia, że są stabilne na zakrętach i w cięższym terenie. Tylne widełki są długie i zapewniają przewidywalne sterowanie nawet wtedy, gdy rower jest mocno obciążony bagażem. Główka ramy jest wysoka, co daje wygodę jazdy na długich trasach. Kierownica tego roweru jest szeroka, o specjalnym kształcie. Kierownice gravelowe stopniowo rozszerzają się w dolnym chwycie. Dzięki temu rower prowadzi się pewnie, nawet przybierając duże prędkości.

Hamulce w gravelach są tarczowe. Ten rodzaj hamulców daje odpowiednią siłę hamowania bez względu na obciążenie i rodzaj nawierzchni. Zależnie od modelu mogą być to hamulce mechaniczne, mechaniczno-hydrauliczne lub hydrauliczne.

Na gravelu można jeździć zarówno po stromej leśnej ścieżce z prędkością 5 km/h, jak i 60 km/h zjeżdżając po szosie. Pozwala na to duży zakres przełożeń.

Wróć
zamknij [x]Ta strona korzysta z plików cookies.
Pliki cookies są zapisywane w celach funkcjonalnych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one zapisane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz zmienić te ustawienia. Więcej na temat cookies.