Czym różnią się rowery górskie od crossowych?

Rower, chociaż bezapelacyjnie jest środkiem transportu, to od jakiegoś już czasu kojarzy się także z rekreacją. Kiedy chcemy trochę ruchu albo mamy wolną chwilę to chętnie wsiadamy na rower i się relaksujemy. Brzmi bardzo prosto. Jednak rekreacja, czy też wspomniany relaks, dla każdego znaczy dziś co innego. Jednemu wystarczą ścieżki rowerowe, chociażby w mieście. Ktoś inny potrzebuje górskich czy leśnych dróg, gdzie może na rowerze uciec od cywilizacji. A jeszcze inna osoba lubi trochę tego i trochę tego. Jaki zatem wybrać rower, aby dobrze odpowiadał naszym potrzebom? Porównajmy dziś dwa bardzo popularne typy roweru, czyli rower górski oraz crossowy.

Rower górski

Mając na uwadze rowery górskie, już na samym początku pojawia się jeden zasadniczy problem. Otóż istnieje zdecydowanie więcej typów rowerów górskich, niż wskazuje na to jedna nazwa. Rowery cross-country, trail czy enduro – w końcu wszystkie są górskie, chociaż zupełnie inne. Przyjmijmy jednak, że chodzi nam o rower górski do rekreacyjnej jazdy. Charakteryzuje się on przede wszystkim szerokimi oponami, które dobrze amortyzują nierówności i pozwalają na łatwiejszą jazdę w terenie. Do wyboru mamy tutaj koła 26, 27.5, 29 cali, choć obecnie w wyższych modelach koła 26 calowe pojawiają się coraz rzadziej. Napęd w tym typie roweru często ustawiany jest pod jazdę terenową, czyli ma dostępne bardziej „miękkie” przełożenia, które ułatwiają podjeżdżanie pod góry. Jeszcze jedną cechą charakterystyczną „górali” jest mocniejsza konstrukcja samego roweru, czyli mocniejsze obręcze i bardziej solidna rama. Skok amortyzatora w rowerach górskich to przeważnie 80-100 milimetrów, choć zdarzają się także modele, które wyposażono w większy skok, czyli 120-140 mm.

Rower crossowy

Często uważa się - zresztą błędnie - że rowery crossowe stworzono przede wszystkim do jazdy po asfalcie. Prawda jest jednak taka, że rower crossowy zaprojektowano tak, aby był możliwie szybki na nawierzchni ubitej. Nie oznacza to tylko asfaltu, a wszelkiej maści drogi i ścieżki, w tym polne i leśne. W rowerach crossowych koła mają 28 cali a opony najczęściej szerokość od 38 do 44 milimetrów. Skok amortyzatora ma najczęściej 50-65 milimetrów, co do jazdy po asfalcie i szutrowych drogach jest w zupełności wystarczające. Napęd roweru crossowego pozwala na uzyskanie twardszych przełożeń. Standardem jest zatem korba z tarczami 48/36/26. Sama konstrukcja roweru jest trochę słabsza niż w przypadku rowerów górskich, ale nie jest ona też narażona na uszkodzenie takie jak w wypadku „górali”. W praktyce oznacza to mniejsze przekroje rur ramy czy mniejszą średnicę goleni amortyzatora. Sama pozycja za kierownicą jest tu także wygodniejsza i bardziej wyprostowana niż w rowerze górskim, choć wiele zależy od geometrii konkretnego roweru.

Co wybrać?

Decyzja czy wybrać rower górski, czy crossowy zależy już od naszych upodobań. Jeśli nudzi nas jazda po asfalcie, a lubimy jazdę po nierównych drogach i ciężkim terenie, to zdecydujmy się na rower górski. Jeśli natomiast świetnie czujemy się na rekreacyjnych wypadach za miasto i pokonywaniu wytyczonych leśnych ścieżek, a do tego dojeżdżamy do pracy czy szkoły miejskimi drogami, to zdecydowanie lepiej sprawdzi się rower crossowy. Jakby nie było, pamiętajmy o jednym: każdy rower jest fajny!

Wróć
zamknij [x]Ta strona korzysta z plików cookies.
Pliki cookies są zapisywane w celach funkcjonalnych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one zapisane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz zmienić te ustawienia. Więcej na temat cookies.